Glavna uprava Hanbana (Confucius Institute) Univerzitet u Beogradu Univerzitet u Pekingu

Kako izraziti značenje posedovanja i pripadanja

 

U kineskom jeziku značenje posedovanja iskazuje se glagolom „有/yǒu” (imati, postojati). Uz glagol „有/yǒu” (imati, postojati) ne može stajati prilog za stepen, kao što je „很/hěn” (veoma), niti negacija „不/bù” (ne). Odričan oblik glagola „有/yǒu” je „没有/méiyǒu” (ne, nemati). Pošto glagol „有/yǒu” ne označava aktivnu radnju, ne može da se udvaja, niti može da ima dopunu za rezultat vršenja radnje. Pogledajmo sledeće primere:
 

1) 我一个表妹。/Wǒ yǒu yī ge biǎomèi.

     Ja imam mlađu sestru od tetke.
 
2) 米莉查一辆自行车。/Mǐlìchá yǒu yī liàng zìxíngchē.

     Milica ima bicikl.
 
3) 他没有爸爸妈妈,也没有家。/Tā méiyǒu bàba māma, yě méiyǒu jiā.

     On nema roditelje, takođe nema ni dom.
 
4) 今天餐馆没有烤鱼。/Jīntiān cānguǎn méiyǒu kǎo yú.

    Danas nema pečene ribe u restoranu.
 

Glagol „有/yǒu” može s pojedinim imenicama graditi posebne fraze koje imaju  značenje i osobine prideva, tada glagol „有/yǒu” dobija značenje afirmativnih prideva poput „多/duō” (puno), „大/dà” (veliki), „远/yuǎn” (dalek), itd., kao što su: „有钱/yǒu qián” (imati novca, tj. bogat), „有意思/yǒu yìsi” (imati smisao, tj. interesantan, zanimljiv ili zabavan); „有经验/yǒu jīngyàn” (posedovati iskustvo, tj. iskusan). Na primer:
 
5) 王伟是一个有经验的老师。/Wáng Wěi shì yī ge yǒu jīngyàn de lǎoshī.

    Vang Vei je iskusan profesor.
 
6) 这本书很有意思。/Zhè běn shū hěn yǒu yìsi.

    Ova knjiga je zanimljiva.
 
7) 哥哥比我有钱。/Gēge bǐ wǒ yǒu qián.

   Stariji brat je bogatiji od mene.

 

 


 
Kancelarija Instituta Konfucije, usled trenutne epidemiološke situacije, radi skraćeno: ponedeljkom, sredom i četvrtkom od 9.30 do 13.30 časova, a ostalim danima radimo onlajn.

 
Za sva pitanja možete pisati na naš mejl institutkonfucije@fil.bg.ac.rs,
a odgovor možete očekivati u najkraćem mogućem roku.

 
PRIJAVA ZA HSK I HSKK ISPITE OTVORENA JE DO 8. NOVEMBRA 2021!
PRIJAVITE SE!!!
 

 
 
 
 

 
 

 
 

Prijavite se za newsletter ______________________________

Kineski jezik i kultura ______________________________