Svetski dan Instituta Konfucije u Subotici

SVETSKI DAN INSTITUTA KONFUCIJE

IZLOŽBA FOTOGRAFIJA: KINESKA ODEĆA KROZ ISTORIJU

 

Povodom svetskog dana Instituta Konfucije, u saradnji sa Institutom Konfucije iz Beograda, Fondacija „Danilo Kiš“ iz Subotice organizuje izložbu fotografija pod nazivom „Kineska odeća kroz istoriju„. Izložba će biti postavljena u galeriji Omladinskog kluba „Skladište“ od 15. do 19. septembra  2014. godine.  Posetioci mogu da pogledaju izložbu u navedenom periodu svaki dan od 8 do 16 časova i u vreme održavanja večernjih programa Fondacije. Ulaz je slobodan.

 

Kada otvorimo lepezu istorijskih kretanja kineskih dinastija, lako ćemo videti da svaka ima osobene kulturne crte, koje su najprimetnije u kvalitetu i stilu odevanja. Kineska odeća je, na neki način, zaštitni znak kineske kulture. Odeća je veličanstvena i raznobojna. Dolazak nove dinastije je po pravilu značio i novi stil oblačenja. On je u dinastijama Ćin i Han bio klasičan i konzervativan; u dinastiji Tang luksuzan i čaroban; u dinastiji Sung prefinjen i izuzetan; u dinastiji Ming graciozan i velelepan, a u dinastiji Ćing složen.

 

Stilizovana odeća se pojavila u vreme mitskih careva (Žuti car, carevi Jao i Šun). Ako se oslonimo na proročanske zapise na kostima životinja, vidimo da je udinastiji Šang (16-11. v.p.n.e.) kinesko društvo već bilo podeljeno na: monarhe (vang), činovnike pod feudalnom vlašću (čen), pastire (mu), robove (nu) i pripadnike plemena (ji). Svaka od ovih društvenih grupa imala je svoju odeću. Od ukrasa se sreću: žad privesci, prstenje, minđuše, ogrlice, češljevi, svileni šalovi, ogrtači od jute i bakreni ukrasi. U istorijskim knjigama, kao što su Knjiga rituala dinastije Džoui Knjiga rituala, nalaze se opisi kineske odeće koja je, očigledno, evoluirala od prostijih ka složenijim formama. Poznato je da su se elitni slojevi društva razlikovali po načinu ophođenja, muzici, ritualima i vrsti i stilu odeće. Pored kvaliteta odeće i boje su označavale razliku u društvenom statusu.

 

Načini izrade odevnih predmeta je odavao blizak odnos prirode i čoveka. Na tkaninama su se sretali religiozni i drevni motivi. Materijali su bili svetli i tanki; čvršći brokat je korišćen da se kroz talasaste  šare naglase granice i prevoji tela.

Tokom dinastija Ćin i Han došlo je do dramatičnih promena u kineskom načinu odevanja. Sa godišnjim dobima se menjao stil i boja odeće (s jeseni je boja bila žuta, u zimu crna, itd). U dinastiji Han je postojalo trinaest vrsta kapa. U običnim prilikama isto su se oblačili radnici, zemljoradnici, trgovci i učenjaci. Samo se u posebnim prilikama, prilikom ritualnih igrokaza ili ceremonijalnih svetkovina odeća menjala i pokazivala se razlika u odevanju.

 

Kvalitet materijala, bogatstvo detalja i šara i upečatljive boje, uvek su bili rezervisani za one koji su posedovali moć i bogatstvo. Oni koji nisu bili deo tog sveta, živeli su daleko skromnije. Ali bez obzira kojem svetu pripadali, sreća i smisao postojanja bili su rezervisani samo za one bogate duhom.

Logo manifestacije